HögLösningar - vad handlar det om?

Inom projektet HögLösningar kommer elever på Vialundskolan i Kumla att få forska på kemiska och fysikaliska processer som påverkar utlakning av miljöstörande ämnen från Kvarntorpshögen i Kumla.

Projektet ägs av Kumla kommun och finansieras av Leader Gränslandet. Projektet drivs av Bergskraft Bergslagen AB. Projektledare är Lotta Sartz, miljökemist på Bergskraft och gästforskare på MTM-centrum, Örebro universitet.

Bakgrunden till projektet är det sjunkande intresset för naturvetenskapliga ämnen, i synnerhet kemi. Ungdomar idag är generellt inte intresserade av högre studier och forskning inom dessa ämnen. Projektet syftar till att visa på hur intressant och spännande det kan vara att forska fram nya lösningar på problem, att det man gör verkligen har en samhällsnytta och är väl förankrat i verkligheten. Kvarntorpshögen är ett verkligt framtida miljöproblem, men samtidigt kan den också vara en tillgång och ge möjligheter till att testa nya tekniker. Här finns också en historisk koppling: samhällshistoria, industrihistoria och miljöhistoria som gör att man kan belysa problematiken från flera håll och involvera fler ämnen än kemi och miljövetenskap.

Experimenten, med material från Kvarntorpshögen, byggs upp på Forskningsstation Kvarntorp. Forskningsstationen ligger i anslutning till Naturskolan och drivs gemensamt av MTM-centrum vid Örebro universitet och Bergskraft. Vid forskningsstationen pågår redan nu miljökemiska experiment, för att studera olika processer i Kvarntorpshögen. Bland annat forskar man på temperaturberoende utlakning av metaller och fastläggning genom sekundära utfällningar.

Eleverna kommer att ha egna experiment där de olika årskurserna (åk. 6-9) har ansvar för att mäta och följa olika parametrar, t ex temperatur, pH, elektrisk ledningsförmåga, redoxpotential, metallhalt. Resultaten sammanställs och målet med försöken är att de ska hålla en såpass hög vetenskaplig nivå att resultaten kan presenteras på internationella konferenser.


Välkommen till HögLösningar!


RSS 2.0